Noi Albinoi
Regissören Dagur Kari har gjort den här isländska kultfilmen från 2003 som handlar om en ung kille, Noi, som bor på norra Island vid en avlägsen fjord tillsammans med sin farmor och sin pappa. I byn känner alla varandra och på vintern är området helt avskuret från resten av omvärlden i och med de enorma snömassorna och de höga, snöklädda och hotfulla bergen. Trots det kalla vädret tycks ingen ha på sig varma kläder; Noi går ständigt omkring med en tunn jacka över sin islandströja trots den bitande kylan och de bistra vindarna. Han unga liv är minst sagt tråkigt och deprimerande; hans pappa super, han har inga vänner som han umgås med och han struntar totalt i allt vad skolan innebär och tillslut leder hans höga frånvaro till att han blir relegerad från skolan. Istället fördriver han tiden åt att strosa runt i byn och göra duma påhitt. Ibland när allt blir för mycket och han vill vara för sig själv smiter han ner i ett hemligt utrymme i form av ett underjordiskt rum under källaren. Det är inte alls så att han är dum utan han visar snarare tendenser på att vara en oslipad diamant som under den bittra ytan är ett oupptäckt geni. När en ny ung tjej, Iris, som har flyttat till den kalla hålan från storstaden börjar jobba på bensinmacken blir Noi kär och drömmer om att fly från sitt snöiga fängelse med henne. Problemet är dock att han står utan jobb och pengar vilket gör det hela lite svårare. Han bestämmer sig således för att gå den kriminella vägen och snor en bil som ska ta honom och Iris långt bort därifrån, till en solig strand med palmer som svajar i vinden. Utbrytningsförsöket blir tyvärr ett totalt fiasko som leder till häktning och till råga på allt bryter en lavin ut i byn. Noi har tur som råkar befinna sig i sitt hemliga skyddsrum under jorden när lavinen bryter ut medan många av hans nära och kära har oturen att drabbas av naturkatastrofen. Som om livet inte vore hårt nog dör alla hans anhöriga i olyckan – hans pappa, farmor och hans kärlek Iris. Noi är nu helt ensam utan hus, vänner, familj, kärlek och trygghet. Det enda som håller honom sällskap är den ihärdiga vintern...



Trots att den här filmen var väldigt nedstämd och oerhört sorglig var den väldigt bra på många sätt; verklighetstrogen, bra skådespelare och en fängslande huvudroll. Jag som alltid klagar på hur den svenska vintern är så otroligt lång och kall kan inte ens föreställa mig hur människor på norra Island kan ta sig igenom vinter efter vinter utan att försjunkna i en djup depression. Jag tycker att den här filmen är ett lysande exempel på hur beroende vi människor är av ljus, solsken och värme i våra liv. Vi behöver solens strålar som ger oss energi och vi behöver ljus för att orka ta oss upp på morgnarna. Ett liv i ständig kyla och mörker skulle inte någon människa må bra av. Vi är dessutom beroende av kärlek, värme och omtanke vilket Noi upplever när Iris dyker upp och blir en del av hans liv. Hon blir ett ljus i hans mörka tillvaro och tanken på henne lyser upp hans nattsvarta tankar. När hon sedan dör kan jag inte ens föreställa mig vad Noi känner. Som tittare känner jag medlidande med stackars Noi som slösar bort sitt liv och sin intelligens. Eller gör han det? Kan han komma någonstans längre bort från den kalla hålan och göra någonting av sitt liv även om han skulle försöka, eller är det omöjligt? I en Hollywoodfilm skulle självklart Noi lyckas med sitt utbrytningsförsök; han skulle lyckas undkomma med den stulna bilen och Iris skulle sitta i sätet bredvid när han färdas mot sitt nya lyckliga liv, på väg mot en bättre och ljusare framtid. Syftet med den här filmen är dock inte att få till ett lyckligt slut. Regissören förmedlar en hopplöshet som får mig att önska att jag aldrig får uppleva en vinter på Island och jag förundras över hur mycket vi påverkas av miljön vi lever i. En mycket bra film som berör och får en att tänka till och faktiskt uppskatta den svenska vintern som i förhållande till Island är mild och ljummen… Annorlunda och sevärt - 4 av 5 i betyg!
